Bilder för webben

25 maj

Hemsidan är färdigprogrammerad, texterna ligger där de ska och det enda som återstår är att komplettera med bilder. Kul enligt vissa, svårt tycker andra.

Bilder kan, om de används på rätt sätt, vara ett effektivt sätt att fånga besökarens uppmärksamhet, framkalla starka känslor och förstärka ditt budskap. I denna tredje del av vår bloggserie om UX kommer vi därför ge handfasta tips som är bra att ha med sig när det är dags att populera hemsidan med just bilder.

Tidigare inlägg i UX-serien
Del 1: Vi har gått från att klicka till att scrolla
Del 2: När besökaren inte scrollar

 

Vad är syftet med bilden?

Ska bilden väcka känslor eller ska den förtydliga något i texten? Hur viktig är bilden i förhållande till texten? Fundera på vilket syfte bilden ska fylla och vilken funktion den ska ha på hemsidan. Då blir det också lättare att välja motiv.

Väcka känslor
Bilder som väcker känslor hos besökaren är ett effektivt sätt att förstärka innehållet på hemsidan och försätta läsaren i önskad sinnesstämning. Bilderna kan både visas i samband med annat innehåll alternativt fungera som en introduktion, där man sätter tonen innan det huvudsakliga budskapet lyfts fram, som därmed förstärks. Tänk dock på att en bild kan väcka olika känslor hos olika besökare. Välj bilder med omsorg.

Förtydliga texten
Behöver texten kompletteras med förklarande bilder? Ibland stämmer det gamla uttrycket – en bild säger mer än tusen ord. Krångla inte till det för besökaren. Om något kan förklaras snabbare med hjälp av en bild, så gör det. Att använda sig av tabeller, diagram, ritningar, flödesschema mm är ett effektivt sätt att förenkla information som annars kan upplevas som komplicerad i löpande text.

 

Egenproducerade bilder eller stock-foton?

Egenproducerade
Att ta egna bilder kan vara både tidskrävande och kostsamt. En fotograf ska anlitas, eventuella medarbetare ska ta sig tiden att posera käckt framför kameran och kontoret behöver rensas på pappershögar och kaffekoppar. Resultatet då? Jo, det är ofta värt både tiden och pengarna.

Stock-bilder
Genuinitet, tydlighet och ärlighet blir viktigare och viktigare på nätet. Vi vill i allt större utsträckning veta vem det är vi exempelvis ska handla av eller tänker anlita. Det skapar både trygghet och mervärde för produkten eller tjänsten. Stock-bilder, alltså bilder som kan köpas av bildbanker, i all ära – men det är svårt att förmedla genuinitet med den typen av bilder, speciellt eftersom risken är stor att just dina bilder används av flera olika företag och i helt andra sammanhang.

 

Olika typer av bilder

Rörliga bilder och gif:ar
Det är sant att ögat dras till saker som rör sig och kanske är det just därför som bildspelet, som vi så ofta ser i webbdesign, blivit så populärt. Det i kombination med att få in mycket information på en så liten yta som möjligt. Dessvärre har det visat sig att de klassiska bildspelen inte är fullt så effektiva som man hoppats på. Risken är stor att besökaren inte hinner läsa budskapet innan det försvinner, blir irriterade och scrollar i stället vidare neråt på sidan. Mer effektivt är istället att använda sig av subtila animationer. Exempel på detta kan vara ikoner som som rör sig eller byter skepnad utan att störa själva läsningen. Animationer kan också användas för att förtydliga grafer, ritningar eller funktioner.

 

Produktbilder

För att kompensera att besökaren inte kan se eller ta på produkten i verkligheten är det viktigt att ge en så tydlig bild och helhetsuppfattning av produkten som möjligt.

Vinklar
Försök att visa flera vinklar av produkten, och glöm inte att visa exempelvis insidan av ett objekt om det är en viktig produktdetalj.

Detaljer
Dekorationer, knappar, material, sömmar mm. Detaljerna är ofta det som gör att en produkt skiljer sig från en annan. Visa gärna produkten med och utan en eventuell förpackning.

Miljö
Förutom att visa produkten mot en neutral bakgrund kan det även vara bra att visa produkten i de miljöer som den kan tänkas användas i. Det kan både fungera som inspiration men även ge besökaren en uppfattning om produktens storlek.

 

Sammanfattning

Det var lite kort om hur man ska tänka när det är dags att populera sin hemsida med bilder. Viktigast av allt – ha bildens syfte klart från början, då blir resten så mycket enklare. Om möjligt – ta egna bilder i stället för att använda stock-bilder. Ska bilderna vara rörliga? Tänk less is more. Och sist men inte minst. Låt dina besökare syna dina produktbilder i sömmarna.

Lycka till!

Bläddra mellan inlägg

Kontakta oss

031-83 42 40 • info@mkmedia.se • Gamla Almedalsvägen 3, 412 63 Göteborg