”Vi vill att mer information ska synas högt upp på hemsidan, utan att man behöver scrolla neråt.”

Känner du igen dig? Kanske är det just du som någon gång förmedlat önskemålet, eller har du som webbdesigner tagit emot det?

Det man vill är alltså att mer information ska synas ”above the fold”, det vill säga på den delen av en hemsida som syns utan att man behöver scrolla neråt. Ett något problematiskt önskemål. Låt oss förklara varför.

Vad är ”above the fold”?
Uttrycket kommer från tidningsvärlden. För papperstidningarna var det viktigt att rubrikerna placerades på den övre halvan av tidningens omslag, det vill säga ovanför ”viket” – eller ”above the fold”. På så vis syntes huvudrubrikerna även i tidningsstället och när tidningen låg vikt på bordet. Bra uttryck – tyckte vi som arbetar med webbdesign – och snodde det rakt av.

Vad bör hamna ”above the fold”?
Det är alltså de viktigaste rubrikerna, eller den viktigaste informationen som ska synas ”above the fold”. Inte all information på sidan. Såvida vi inte vill vrida tillbaka tiden några år då det faktiskt var så hemsidorna såg ut. Då tog sidorna relativt liten plats i webbläsaren och man såg ofta hela hemsidan, oavsett vilken storlek på skärmen man hade.

Idag ser det annorlunda ut
Numera innehåller sidorna generellt sett en större mängd information än tidigare.
Varför?

En viktig anledning är att hemsidor idag ska ge besökarna så mycket information som möjligt för att de ska konvertera. Vi behöver också ha med en hel del information på sidorna för att öka sökbarheten i sökmotorer.

Att trycka in all information på den lilla ytan som syns ”above the fold” är därför svårt. Här gäller det alltså att ha en strategi och prioritera. Besökaren ska inte behöva sålla bland rubriker och knappar. Ge i stället din information den plats i rampljuset som den förtjänar genom att fördela den på olika undersidor på sajten.

Var hittar jag ”the fold”?
På en tidning var det enkelt att se viket. Men var finns viket på laptopen? På den stationära datorn? På mobilen? På surfplattan? Vissa hävdar att begreppet ”above the fold” inom webbdesign är obsolet, just eftersom man hittar den på så olika ställen, beroende på vilken enhet man använder sig av.

Är det fel med scroll?
Den sista och kanske viktigaste anledningen till att inte klämma in så mycket information i toppen av sidan – vi scrollar. Mycket, länge och långt. I och med den ökade användningen av mobiler och surfplattor har vårt beteende på webben förändrats rejält. Vi har gått från att klicka till att scrolla.

Och vi scrollar inte bara på mindre, mobila enheter utan även på laptops och stationära datorer. Så länge vi gör det tydligt för besökarna att de ska scrolla neråt, så kommer de också att göra det. Detta är ett ämne som vi kommer kika mer på i framtiden, så håll utkik på bloggen.

Med detta sagt så håller vi tummarna för att vi i framtiden får se mindre av rubriker och knappar som slåss om den lilla ytan högst upp på hemsidan.  Och mer av väl utvalda budskap som får glänsa i toppen, med målet att locka fler besökare att läsa mer – och scrolla – vidare på sidan.

Inte nog med att julen står runt hörnet med massa roliga överraskningar på lur – idag fick vi på mkmedia ta emot en fantastisk nyhet! Vi är väldigt glada och stolta över att få berätta att mkmedia är nominerad till Årets Byrå 2018.

Vad är då Årets Byrå?
Årets Byrå är den största bransch- och kvalitetsstudien inom kommunikationsområdet där relationen mellan byråer och deras kunder utvärderas. Kort och gott – en mätning av kundnöjdhet! Mkmedia är alltså nominerad i kategorin Reklambyråer 7–15 mkr. Detta tack vare att våra största kunder har utvärderat och rankat oss utifrån 15 kriterier, allt från kreativitet och strategisk kompetens till digital förmåga, proaktivitet och engagemang.

Så ett stort tack till alla ni som har ställt upp och varit med i utvärderingen!

Den 21 februari 2018 koras vinnarna under en gala i Stockholm. Även om vi inte skulle hamna på förstaplats är vi väldigt tacksamma och stolta över detta bevis på så nöjda kunder!

Läs mer om nomineringarna på Resumé

Sista arbetsveckan innan jul och kontoret överöses av choklad och julmusik, granen barrar och snart har ännu ett fantastiskt år passerat. 2017 levererade inte bara roliga projekt utan även nya härliga kontakter och inte mindre än två nyanställningar!

Vi på mkmedia vill tacka för året som har gått och önska alla våra kunder, leverantörer och vänner en riktigt god jul och gått nytt år – så ses vi 2018!

Ny vecka, snart ny månad och se där ja – ett nytt ansikte som skymtar där bakom skärmen!

Här har ni alltså Victor som just har startat sin LIA-period och kommer stanna hos oss i inte mindre än ett halvår. Victor läser webbutveckling på Yrgo och kommer säkerligen att lära oss ett och annat med sina färska kunskaper. När han inte hänger här på kontoret hittar ni honom förmodligen hemma i Mölndal framför en bra serie med en whisky i handen, som den whiskykännare han är.

Välkommen Victor!

 

Våra webbutvecklare har representerat mkmedia på Wordcamp Stockholm 2017 som ägde rum 19 och 20 november. Det var två dagar fyllda av inspirerande föreläsningar, workshops och nätverkande.

Bland föreläsarna fanns branschledande utvecklare och representanter från WordPress-communityn, med ämnen inriktade på säkerhet, effektivitet, prestanda och framtiden inom webbutvekling och WordPress.

Nu är vi mer taggade än någonsin och ser fram emot att bygga ännu snabbare och säkrare hemsidor!

Välkommen Anton!

09 november

Idag är vi extra glada på kontoret då vi nu har en ny medarbetare – Anton! Ett inte helt obekant ansikte då han faktiskt huserat på mkmedia tidigare. 2014 gjorde han en 10 veckor lång praktik hos oss, och har varit saknad sedan dess!

Anton är en vass och nyfiken webbutvecklare med ett brinnande intresse för ny teknik. När han inte har näsan begraven i kod kör han BMX eller hänger hemma i Trollhättan.

Välkommen in för att hälsa på Anton och oss andra!

 

Ny sida för Preera

07 november

Under våren och hösten har vi jobbat tillsammans medmanagementkonsulterna Preera, då de kom till oss och ville ha en ny webb. Målet var bland annat att låta besökarna lära känna Preera på djupet, ta del av deras tro på det bättre och upptäcka deras många tjänster.

Ett samarbete som var roligt och smidigt – och som resulterade i en tydlig, lättillgänglig och inte minst snygg hemsida!

Läs mer på vår portfolio

CAPS LOCK DAY

22 oktober

Caps lock-tangenten. Antingen hatar du den, och muttrar irriterat för dig själv när du upptäcker att du av misstag har råkat komma åt den, och allt du har skrivit står i versaler. Eller ännu värre; du har haft caps lock aktiverat när du tre gånger har försökt skriva in ditt lösenord korrekt.

ELLER SÅ ÄLSKAR DU DEN. Tycker att det är underbart att kunna UTTRYCKA dig. Ja, vi är nog mestadels det sistnämnda, Team-Caps Lock, då vi tycker det är ett ypperligt typografiskt verktyg att använda för att skapa dynamik i en text.

Oavsett vad, så är det den lilla knappens dag idag, den 22 oktober. Så idag firar vi, eller sörjer. Folks inställning verkar vara tudelad, och känslorna starka – såpass att knappen har fått en plats i kalendern.

Vi på mkmedia är långt ifrån ensamma om att jobba i en bransch som ständigt förändras. För att hänga med i svängarna är det därför viktigt, att med jämna mellanrum, lämna kontorets trygga vrå för att få nya intryck och idéer.

Denna gången var det grafiker-gängets tur att fara på utflykt, närmare bestämt till en av våra leverantörer, Mässprint.

Mässprint hjälper oss med allt ifrån rolluper, mässmaterial, skyltar, affischer, etiketter, stripning av bilar och mycket mer. En fantastisk partner som ställer upp i vått och torrt.

På studiebesöket grottade vi bland annat ner oss i rastertäthet, färgprofiler och filversioner (jo, vi är ju grafiker), men fick även en lärorik genomgång om hur produktionen ser ut, vilka maskiner och printers som används när och vad vi kan tänka på vid framtagning av original.

Ett stort tack till Mässprint för att ni tog emot oss, bjöd oss på fika och delade med er av er expertis och användbara tips.

mkmedia får sällskap

08 september

Vi tycker ju om att omge oss av vetgiriga människor, så denna höst har vi inte mindre än TVÅ praktikanter här hos oss. Säg hej till Victor och Mari!

Victor – en glad smålänning som kan det här med webb, och nyper platsen som personen på kontoret med längst hår.
Mari – den f.d. journalisten som kan det här med färg och form, och således kommer att komplettera grafiker-kvartetten. Härligt!

Vi tycker att det är superkul att de är här och hoppas på en givande höst. Kom in och hälsa dem välkomna!

Kontakta oss

031-83 42 40 • info@mkmedia.se • Gamla Almedalsvägen 3, 412 63 Göteborg