Hur mycket vi på mkmedia än älskar solen så kan man ibland få för mycket av det goda. Ett kontor med en temperatur långt över vad som är optimalt och solstrålar som reflekteras i skärmen. Under våren 2017 har vi jobbat med Moogio – ett företag som erbjuder lösningar på just detta, nämligen solskydd. Och lika bra som Moogio är på solskydd, lika bra är vi på webb.

Med ny layout, uppdaterat innehåll och översyn av informationsstrukturen tydliggjorde vi Moogios nya hemsida, profil och erbjudande gentemot deras kunder. Med en analys av sajten i ryggen uppnådde vi mål som bland annat innebar att attrahera fler besökare till sajten, öka konverteringsgraden samt underlätta för besökaren att tillgodogöra sig informationen på hemsidan.

Läs mer på vår portfolio

2017 hör börjat bra för oss på mkmedia. Bland andra produktioner så har vi fått nöjet att skapa ett nytt uttryck för Easy Telefoni.

Easy Telefoni erbjuder kundvänliga, digitala telefonilösningar och telefonväxlar för företag och organisationer med höga krav på tillgänglighet och användarvänlighet.

Easy Telefoni vill visa att de är ett professionellt telecomföretag som ligger i framkant av den tekniska utvecklingen och vi har under vintern 2016/2017 gett deras hemsida en ny fräsch känsla. Vi fokuserade på att skapa en mer ungdomlig och modern hemsida med ett uppdaterat tilltal för att tydliggöra erbjudandet om deras smarta molnbaserade telefonväxlar.

Läs mer på vår portfolio

Villanytt är en gratistidning som har som ambition att sprida inspiration och tips till husägare längs Sveriges västkust. I Villanytt kan du bland annat läsa om de senaste trenderna inom byggnation, inredning och livsstil. Tidningen kommer ut åtta gånger per år.

Sedan början på 2017 har mkmedia hjälpt Villanytt att uppdatera tidningen från att vara en klassisk papperstidning till ett trendigt magasin. I uppdraget ingick bland annat att ta fram en ny logotyp och grafisk profil samt layouta samtliga nummer som utkommer under året. Just nu pågår arbetet med det fjärde numret.

Se mer i vår portfolio

mkmedia växer och nu behöver vi förstärka vårt team med en grafiskt säker och produktionsstark Originalare/Final Art. Du kommer att vara en del av ett härligt gäng på 10 personer som huserar i ljusa industrilokaler i Almedal, Göteborg.

 

Tack för alla ansökningar – tjänsten är nu tillsatt!

Hösten 2016 var minst sagt händelserik. Som ett resultat av en fullspäckad period publiceras bland annat Idrottens Spels nya hemsida lagom till det nya året.

Idrottens Spel är Sveriges största bingooperatör. Bland annat. Företaget ägs av Västsvenska Idrottsförbundet och allt ekonomiskt överskott av verksamheten går tillbaka till det svenska idrotts- och föreningslivet. Genom ett uppdaterat tilltal och en modern, lättadministrerad hemsida vill man effektivisera sin digitala kommunikation, tydliggöra sitt erbjudande och berätta om den roll man har i det svenska föreningslivet.

Läs mer på vår portfolio

Vi har idag utökat mkmedia med ett nytt kontor, beläget lite längre ner på gatan. Vi är stolta över att presentera vår nya avdelning Inmouse samt vår nya, men lite blyge medarbetare som är en kvick och effektiv hejjare med stor ostkunskap.

Ni är varmt välkomna att kika över på en liten kopp kaffe och en kanske bit lagrad ost!

Den 1/1 2017  kommer webbläsaren Google Chrome i version 56. Den stora förändringen blir att många sidor som saknar SSL-certifikat kommer att markeras som ”osäkra” för besökaren. Hur kommer detta att påverka din webb och vad är viktigast att tänka på? Vi går igenom allt du behöver veta om https och SSL. 

Vad är SSL?

SSL, förkortning för Secure Sockets Layer,  är en teknik som används för att hjälpa servern att kryptera kommunikation på det annars offentliga nätet. SSL är en branschstandard och används av miljontals sidor världen över för att skydda deras kommunikation och med kunder online.

Varför är SSL viktigt?

Som ett steg i att göra webben säkrare har Google gjort ändringar i sina algoritmer, till fördel för sidor som är utrustade med ett SSL-certifikat. Sen 2014 finns SSL med i algoritmen som rankar sidorna på Google. Under 2015 och 2016 fick SSL ett högre värde i algoritmen. Under 2017 kommer nästa stora steg genom Google Chrome version 56.

– SSL ett krav för webbshoppar

För att kunna sälja produkter via en webshop krävs i de flesta fall ett SSL-certifikat. Framförallt krävs det för att få hantera era kunders användaruppgifter. Certifikatet ser till att  mail, lösenord, användarnamn och andra känsliga uppgifter skickas krypterat istället för i klartext. På senare tid har också betallösningar så som Klarna och Payex börjat kräva att man måste skicka information via deras lösningar krypterat. Utan SSL-certifikat  så fungerar inte betallösningarna.

– SSL kommer visas i webbläsare

Googles webbläsare Chrome kommer att  börja varna användare när en sida inte är krypterad. Varningen kommer att visa sig  genom olika symboler i adressfältet. Även företaget Mozilla, som ligger bakom webbläsaren Firefox, diskuterar liknande lösningar. Allt för en säkrare webb.

– SSL gör WordPress säkrare

Vad innebär SSL för din wordpressinstallation? SSL-certifikatet kommer att kryptera era inloggningsuppgifter när ni loggar in på sidan, vilket gör dem mycket svåra att få tag i genom olika typer av intrångsförsök. Hanterar ni inloggningar för era kunder, i form av  medlemssidor eller har ni ett intranät för era anställda, kommer ett SSL-certifikat, säkert och effektivt, även kryptera den här informationen.

Är SSL-certifikat en fördel för sökmotoroptimering?

Under Januari 2017 kommer Google att ta nästa steg i att göra webben säkrare. I samband med att version 56 av webbläsaren Google Chrome lanseras kommer inloggningssidor samt sidor som hanterar kortuppgifter som saknar SSL att markeras som osäkra. Google har också uttryckt att deras målsättning är att de i framtiden kommer markera alla sidor som saknar SSL-certifikat som osäkra.

SSL-certifikat är dock inte en kritisk faktor för att nå goda sökresultat. Inte ännu. Men om du har ambitionen att komma högst i Googles sökresultat så är det en fördel. Och, inte minst, så kommer det bli allt viktigare den närmsta tiden.

Har min sida SSL-certifikat?

Om du är osäker på om din sida har ett SSL-certifikat, kan du öppna din webbläsare och titta på webbplatsens adress. Om dina sidor börjar med https:// och har ett grönt hänglås betyder det att en krypterad anslutning finns. Börjar adressen däremot med http:// betyder det att kommunikationen med servern skickas okrypterat.

Behöver du hjälp att installera SSL-certifikat på företagets webb, eller vill du veta hur det fungerar? Kontakta oss så berättar vi mer eller hjälper dig att installera det på er webb. 

Hör av er på 031-834240 eller till ssl@mkmedia.se

En kall vinterdag, 10 november, var mkmedia med på ABIGO Medicals invigning av utbyggnaden av sin fabrik i Askersund. Vi kunde stolt gå runt och titta på material som vi producerat ihop med ABIGO under hösten;  Utställningsväggar om ABIGOs historia, vepor med 3D-bilder på produkterna, mässväggar, 3D-animerad film, produktblad m.m. Ungefär 100 st gäster kunde efter mingel och rundvandring, för att se de nya lokalerna och materialet som tagits fram, vara med på en stor middagssittning med många inspirerande tal. Bland annat Johan Järte från IML, Charlotta Gummesson VD på Sahlgrenska Science Park och inte minst Jan Smith, som ihop med sin bror Leif är ägare och grundare till ABIGO. På bilden; Fia och Eva från mkmedia tillsammans med Malin Johansson på ABIGO Medical. Fotograf Ingela Vågsund. Missa inte bildgalleriet här nedanför för att se mer.

Från ABIGOs eget pressmeddelande:
Med en uttalad organisk tillväxtstrategi och egenfinansierat forsknings- och utvecklingsarbete har ABIGO Medical de senaste åren nått stora internationella framgångar. Och behoven av deras produkter ökar. För att möta den globala efterfrågan har man därför satsat stort på en utbyggnad av produktionsanläggningen i Askersund – en satsning som kan betecknas som unik då många läkemedelsföretag idag väljer att förlägga sin produktion utomlands. ABIGO Medical, som har sitt huvudkontor i Göteborg, har tvärtom sett värdet i att samla forskning, utveckling och tillverkning i Sverige. Den 10 november slår den numera 5000 m2 stora fabriken upp portarna.

Läs hela pressmeddelandet här

Bildgalleri

Fotograf bildgalleri: Ingela Vågsund och mkmedia

Nu är Bovalls Dörrbyggeris nya hemsida lanserad! Bovalls Dörrbyggeri tillverkar handgjorda dörrar med fokus på hållbarhet, hantverkstradition och design. Företaget drivs av systrarna Inger och Eva Gustafsson, som är tredje generationens dörrbyggare och all produktion sker i Bovallstrand på Sotenäs i Bohuslän.

Vi fick förtroendet att utveckla en ny hemsida och webbshop. Målsättningen är att förvalta varumärket och dess kärnvärden och samtidigt använda ett modernt tilltal och smart teknik. Förutom webbdesign och programmering tog vi fram innehåll som förmedlar företagets varumärke, kärnvärden och produkter på ett tillgängligt och sökmotorvänligt sätt.

Läs mer på vår portfolio

Kontakta oss

031-83 42 40 • info@mkmedia.se • Gamla Almedalsvägen 3, 412 63 Göteborg