Google uppdaterar sin algoritm!

13 november

Nu är det klart, Googles nya algoritm lanseras i maj 2021!

Vad innebär det och är ni förberedda?

Google Analytics Core web vitals

Illustration av Google analytics nya algoritm Core web vitals

Som ni säkert redan vet så har Google en massa regler för hur en hemsida skall vara uppbyggd. Om man följer alla dessa regler blir ditt Googlepoäng högt vilket i sin tur betyder en placering högt upp på Googles sök och mindre kostnader för dina Ads. Nu kommer dessa regler att ändras eller snarare kompletteras med en helt ny del som dom kallar för “Core Web Vitals”. Denna tillsammans med dom tidigare reglerna så som mobilanpassning, säkersurf, HTTPS och synlighet bildar Page experience alltså Sidupplevelse.

Så vad innebär Core Web Vitals? Som bilden visar är det uppdelat i tre olika delar; LCP – Largest Contentful Paint, FID – First Input Delay  & CLS – Cumulative Layout Shift. Varje del utgör en stor del i hur upplevelsen blir för användaren.

Jag tänkte gå in mer på djupet av varje del.

LCP – Loading – Largest Contentful Paint

Loading eller dvs laddning får max ta 2,5s att ladda 75% av sidan. Här gäller det att tänka på storlek på bilder, laddning av video, blockelement och bakgrundsbilder. Allt skall ladda snabbt och av god kvalité.

FID – Interactivity – First Input Delay

Interactivity eller Första intrycket. Här mäts tiden fram till att besökaren gör första interaktionen. Alltså är ditt innehåll tydligt, intressant och lätt att förstå? Här gäller det att få besökaren att engagera sig inom 100 millisekunder. Denna del kommer bli mycket intressant att följa.

CLS – Visual Stability – Cumulative Layout Shift

En oväntad förflyttning av sidans innehåll, ja visst är det irriterande! När man skall trycka på ett kryss eller knapp och den flyttar på sig. Detta mäter nu Google och ju fler flyttningar din sida har desto högre poäng, här vill vi inte ha höga poäng utan ligga under 0,1 för att bli godkända.

 

Hur förbereder man sig? Jo man ser till att göra en teknisk analys för att se hur det ser ut för just er hemsida, man åtgärdar de fel och error som påvisas i analysen. Sen ser man till att underhålla sidan kontinuerligt enligt Googles alla regler. Ni kan få rapporter direkt till din mail via Google Search Console. Vi hjälper er gärna.

Och varför gör då Google detta? Enligt dom själva är det för att hjälpa användare att hitta de mest relevanta och kvalitativa webbplatserna på webben. Målet med dessa uppdateringar är att lyfta fram de bästa upplevelserna och se till att användarna kan hitta den information de letar efter. Låter väldigt bra tycker jag.

Vill ni ha hjälp att förbereda er inför denna uppdatering, tveka inte att höra av er.

Vi hjälper er gärna!

Jennie Backlund
Digital Analytiker

Tel 031 780 29 03
jennie.backlund@mkmedia.se

Bläddra mellan inlägg

Kontakt

Gamla Almedalsvägen 3,
412 63 Göteborg

Epost: info@mkmedia.se
Tel: 031-83 42 40

Copyright © Mkmedia Produktion