I FOKUS: Hur röststyrning påverkar content

19 mars

Är du en av dem som numera kan släcka lamporna, starta timern och sätta på musik hemma endast genom ett röstkommando? Röststyrningen har under de senaste åren vuxit explosionsartat och Google, Apple och Amazon är tre jättar som letar sig in i fler och fler hem. Den förstnämnda körde en hård marknadsföringskampanj i svenska sociala medier inför julen 2018 och Google Home utsågs av bl.a. Elgiganten till årets julklapp.

Denna tillgänglighet och förändring innebär inte bara en högre nivå av bekvämlighet för den som nyttjar verktyget, utan även en förändring i hur information efterfrågas. På bara Google utförs dagligen 3,5 miljarder sökningar, varav ⅓ av dessa genom röststyrning.
Idag har vi lärt oss hur vi bäst får fram de sökresultat vi efterfrågar. “Volvo XC60 begagnad pris”. Detta låter helt korrekt när du skriver det i sökmotorn – men hur vore det att uttala det högt? Att ställa samma fråga till kollegan? Precis – interaktionen med de röststyrda enheterna sker i vanligt talspråk, som om du talar med en vän, och förmodligen ställs frågan “Vad kostar en begagnad Volvo XC60?”. Det kräver alltså att vi tar in detta i vår strategi vad gäller content och SEO, och de få konkreta orden måste framöver lämna mer plats åt mer utförligt formulerade meningar och fraser.

Vi arbetar alltid efter en tydlig och medveten SEO-strategi, och ser fram emot att följa utvecklingen av denna röststyrda era!

Bläddra mellan inlägg

Kontakta oss

031-83 42 40 • info@mkmedia.se • Gamla Almedalsvägen 3, 412 63 Göteborg