Nyheter

Är du en av dem som numera kan släcka lamporna, starta timern och sätta på musik hemma endast genom ett röstkommando? Röststyrningen har under de senaste åren vuxit explosionsartat och Google, Apple och Amazon är tre jättar som letar sig in i fler och fler hem. Den förstnämnda körde en hård marknadsföringskampanj i svenska sociala medier inför julen 2018 och Google Home utsågs av bl.a. Elgiganten till årets julklapp.

Denna tillgänglighet och förändring innebär inte bara en högre nivå av bekvämlighet för den som nyttjar verktyget, utan även en förändring i hur information efterfrågas. På bara Google utförs dagligen 3,5 miljarder sökningar, varav ⅓ av dessa genom röststyrning.
Idag har vi lärt oss hur vi bäst får fram de sökresultat vi efterfrågar. “Volvo XC60 begagnad pris”. Detta låter helt korrekt när du skriver det i sökmotorn – men hur vore det att uttala det högt? Att ställa samma fråga till kollegan? Precis – interaktionen med de röststyrda enheterna sker i vanligt talspråk, som om du talar med en vän, och förmodligen ställs frågan “Vad kostar en begagnad Volvo XC60?”. Det kräver alltså att vi tar in detta i vår strategi vad gäller content och SEO, och de få konkreta orden måste framöver lämna mer plats åt mer utförligt formulerade meningar och fraser.

Vi arbetar alltid efter en tydlig och medveten SEO-strategi, och ser fram emot att följa utvecklingen av denna röststyrda era!

mkmedia fyller 6 år!

01 februari

Jo, mkmedia har ju funnits bra mycket längre än så. Och så även majoriteten av medarbetarna som har hängt med sedan tidigare. Men just idag för sex år sedan tog Eva och Helena över rodret för mkmedia och har sedan dess drivit och utvecklat byrån – ett mkmedia 2.0!

Det senaste året har vi på mkmedia satsat ännu hårdare och arbetat intensivt internt för att inifrån stärka organisationen och verksamheten. Vi har även vuxit med nya medarbetare och fått många nya, spännande kunder. Mycket hinner alltså hända på sex år, och idag tog vi klivet vidare för att lansera mkmedia 3.0!

Vid frukosten följdes ostmackorna åt av tårta och det firades med skumpa och jubel. Jubel över de sex fantastiska år där företaget har förädlats, vuxit och utvecklats!

Att vi människor konsumerar stora mängder rörligt material är idag en självklarhet – sociala medier och nyhetsmedier är bara några av de medier som använder rörligt material för att underhålla, informera och marknadsföra produkter/tjänster. Det är lätt för avsändare att effektivt nå ut med sitt budskap och lätt för mottagare att konsumera materialet.

Den genomsnittliga tid som en vuxen människa aktivt spenderar framför sin smartphone varje dag är 2 timmar och 45 minuter. Motsvarande siffra för unga vuxna i åldrarna 15–24 år är hela 4 timmar (1). Med andra ord, vi spenderar mycket tid framför våra smartphones. Den tid och det engagemang vi lägger in i dessa enheter ger upphov till att våra beteendemönster är i ständig förändring, då nya programvaror och ny teknik konstant introduceras och implementeras i våra liv. En förändring som vi som producenter ständigt måste vara medvetna om och identifiera för att kunna leverera material som når fram med bäst effekt.

Fler bildförhållanden att ta i beaktning
De senaste åren har företag i större utsträckning börjat ta sig in på sociala medier och etablerar sin närvaro genom rörligt material på bl.a. Snapchat, Instagram och Facebook. Detta innebär att det traditionella bildförhållandet utmanas då Snap stories, Insta stories och Händelser, vilka är vertikala i sitt bildförhållande, är stora källor till det material som konsumeras.

Dessa typer av kanaler förändrar vårt beteende vad gäller skärmorienteringen av smartphones, då det har visat sig att hela 94% av de som konsumerar video på smartphones håller enheten fortsatt i vertikalt läge. Det är alltså låga 6% som tar del av material i det horisontella läget, vilket är en stark indikator på att många produktioner egentligen inte möter användarens behov eller verkliga användning.

Hur och var det rörliga materialet ska publiceras sätter ramen för med vilket bildförhållande det ska produceras. Ska det rörliga materialet visas på traditionella skärmar? Publiceras på Instagram? Publiceras på Facebook Händelser? Alla dessa distributionskanaler sätter egna ramar och ger olika förutsättningar för hur användaren sedan kommer att konsumera detta.

Med detta sagt ska vi såklart inte frångå det traditionella bildförhållandet – det är däremot inte längre den självklara utgångspunkten så fort en videoproduktion planeras. Så nästa gång det planeras att ta fram nytt rörligt material – fundera en extra gång på vilka plattformar det ska publiceras på och därmed vilka format som kan tänkas bli aktuella. Är det stående, liggande eller rektangulärt bildförhållande – eller kanske samtliga av dessa för att fullt ut möta användaren.

Ljudet blir sekundärt
Då vi idag konsumerar rörligt material helt oberoende av kontext ges vi helt andra förutsättningar att ta till oss information än vad vi tidigare gjort. Ofta läggs stora summor på en genomarbetad ljudläggning, som t.ex. speakers. Men hur når detta egentligen fram i ett samhälle där vi människor konsumerar videos på språng, på bussen och andra offentliga miljöer? Där det inte är socialt accepterat att basunera ut ljudet på den aktuella videon som spelas, för alla att höra.

Ett led i denna utveckling är att ljudet i rörligt material som konsumeras via smartphones börjar ses som sekundärt, och ibland till och med helt överflödigt. Fokuset hamnar istället på det visuella – att på kort tid, genom framför allt kort text, få fram budskapet helt bortkopplat från kravet på en ljudutgång.

Huffington Post och KIT är två kanaler som har tagit fasta på detta, och som med stor framgång förmedlar information och nyheter till sina följare. Varje video är mellan 1:00–1:30 minuter långa, och rubriker samt undertexter är i fokus. Om videon har ljud har de sett till att samma information finns att inhämta genom visuella element – inget lämnas åt slumpen.

Dessa två punkter ovan är en minst sagt intressant utveckling och ett tydligt bevis på hur föränderliga våra vanor är. Något vi ständigt måste utvärdera och möta för att kunna ta fram genomtänkta strategier och produktioner.

Är detta något som intresserar även dig? Välkommen att kontakta oss så pratar vi mer!

Vi är inne på sista arbetsveckan innan jul så vi vill passa på att tacka för året som har gått och önska alla våra kunder, leverantörer och vänner en riktigt god jul och gott nytt år – så ses vi 2019!

Öppettider under jul
Vi har lägre bemanning under mellandagarna. Vid akuta webbärenden, maila support@mkmedia.se, så tar vi hand om ditt ärende så snart vi kan under kontorstid. Gäller det grafiska ärenden, kontakta Fia på fia@mkmedia.se.

 

Julen står för dörren och för de flesta av oss står mat och gemenskap i fokus. För vissa är tanken på jullov och helgledigheter dock betydligt mindre glädjefylld än för andra. För allt för många överskuggas tillvaron av oron över hur man skall få maten att räcka till när skolan stänger och barnen äter alla måltider hemma.

I stället för att ge julklappar till kunder och leverantörer så skänker vi på mkmedia i år en julgåva till Göteborgs Stadsmission – för att hjälpa till att fylla kylskåpet hos fler familjer i jul.

Vi har under året som gått arbetat med många kunder, gamla som nya, och en nyare bekantskap är Asarina Pharma som kontaktade oss i våras.

Asarina Pharma är ett svenskt pharmabolag specialiserat på kvinnohälsa. Genom sin utveckling av Sepranolon utvecklar de världens första dedikerade behandling av PMDS, den svåraste formen av PMS, som drabbar 1 av 20 kvinnor.

När vi startade vårt samarbete var Asarina Pharma i behov av att stärka sin visuella identitet och behövde en partner för löpande framtagning av nytt material – tryckt såväl som digitalt.

Vi tog tillsammans fram en starkare grafisk profil och vässade deras visuella uttryck, för att sedan övergå i ett mer produktionsinriktat samarbete. Vi har hittills hjälpt dem att designa och producera foldrar, tidningsannonser för annonsering i flera europeiska länder, digitala banners, rollups, handouts, mappar och mycket mer.

Ett väldigt givande samarbete, då det är stärkande att se kunden anta en starkare position på marknaden

Läs mer om caset här.

Om ni kör förbi oss ute på Gamla Almedalsvägen och ser att jalusierna är nere – frukta ej att vi har klappat igen! Förmodligen är det så att det just då pågår en fotografering i vår fotostudio. Ja, ni läste rätt – mkmedia har numera en studio inhouse.

Det var när vi flyttade från Gårda till Almedal 2015 som vi dammade av lådor med backdrops, stativ, blixtar och softboxar – en gömd skatt från mkmedias forna tid då ett av huvudspåren var filmproduktion. En skatt alldeles för dyrbar för att ligga nerpackad på en vind, när vi dessutom har kompetensen för foto- och filmproduktion här mitt bland oss på mkmedia.

Vi ser ett behov hos våra kunder av att få fram foto- och filmproduktioner utan de (ibland) långa ledtiderna som kan uppstå när en fotograf ska bokas och datum ska passas in. Då vi sköter allt från bildmanus till produktion och distribution blir processen effektiv och relativt kort.

Så numera förvandlas vår entré med jämna mellanrum till en fotostudio då jalusierna dras ner, soffan flyttas bort, backdropen rullas ut och blixtarna tänds. En fotostudio perfekt för porträtt på ditt företags anställda, eller produktfoton för att på bästa sätt framhäva er produkt/tjänst. Även enklare filmproduktion, så som en produkt- eller instruktionsvideo, är något vi gärna tar oss an.

Välkommen in i studion!

 

Vi har haft Svenska Innebandyligan som kund sedan 2013 och i med att de i våras uppdaterade sin grafiska profil var den även dags att ge hemsidan ett lyft. Innan sommaren påbörjades arbetat och i nära samarbete med kunden tog vi fram en ny layout som numera går hand i hand med den nya brandingen.

Förutom layouten såg vi även över användarupplevelsen på sidan där en av utmaningarna var att göra den omfattande statistiken och dess tabeller tydlig och lättillgänglig för mobilanvändaren.

Läs mer om caset här.

Villanytt är en återkommande kund som vi bland annat hjälper med deras magasin som går ut till villaägare i Västsverige varje månad. Våren 2018 lades även fokus på Villanytts hemsidan som fick sig en uppfräschning.

Villanytt önskade sig en modern och stilren hemsida där de kan publicera både artiklar och filmer. Innehållet på sidan är noggrant kategoriserat så att besökarna lätt ska hitta artiklar inom önskat ämne. Extra fokus lades även på inläggssidorna för att ge besökaren en behaglig läsupplevelse.

Läs mer om caset här.

Kontakta oss

031-83 42 40 • info@mkmedia.se • Gamla Almedalsvägen 3, 412 63 Göteborg