Nyheter

Det kodas, skapas texter, fotograferas och mycket, mycket mer. Ja ni hör ju, något är på gång. Och det är väl inget att hymla om längre – vi byter kostym!

Ny logotyp (nu skrev vi det, so there is no way back!), ny profil, ny hemsida! Vi har dragit ”skomakarens barn”-liknelsen när vår site kommit på tal allt för många gånger nu, så nu finns det ingen annan utväg. Och det är ju inte bara vår visuella kommunikation som får sig en make over. Vi gjorde riktigt fina rekryteringar under 2020 och stoltserar nu med kompetenser som inte syns utåt i våra kanaler, så vi är väldigt förväntansfulla på att få dela detta med er.

Nyfikna på resultatet? Håll till godo, snart smäller det!

Tiden går fort när man har roligt!

Efter 20 månader av föräldraledighet önskar vi äntligen Hannah välkommen tillbaka. Full av energi står hon nu redo att ta sig an alla våra fina kunder.

Hur har du haft det?
Jag har haft det bra – fullt upp! En nyfödd och en 3-åring kan ju konsten att hålla en sysselsatt, så att säga. Och så passade vi ju på att slänga in ett husbygge där i karusellen också. Men njuta, det har jag hunnit göra!

Hur känns det att komma tillbaka?
Helt fantastiskt faktiskt! I ett hus på landet med två småbarn—mitt i en pandemi—är det ju lätt att sukta efter stimulans och socialt samspel med ”den yttre världen”. Så det känns toppen att få ta sig an våra goa kunder och deras uppdrag igen, även om det är på distans!

Ja, det där med att arbeta hemifrån. Några tips på ”arbeta digitalt”?
Jag försöker ta på mig ”arbetskläder” (även på underkroppen), så att jag ändå får en gå-till-jobbet-känsla. Och att ha ett kontor där det går att stänga om sig är guld värt! Att försöka bryta i arbetet för bensträckare och kaffepaus är lättare sagt än gjort, det blir lätt att en sitter och nöter non-stop. Jag brukar därför försöka sätta på musiken lite högre på lunchen och få till lite rörelse medan mikron arbetar!

Vi hälsar Hannah varmt välkommen tillbaka!

Hej David!

19 mars

Under våren gör David sin praktik hos oss som en del i KY-utbildningen Digital Analytic Specialist på IHM Business School i Göteborg. Vi vill gärna presentera honom lite närmare:

Vad är roligast med din utbildning?
Praktiken! Att äntligen få komma ut och testa på saker som man pluggat på gör det värt alla sena pluggkvällar.

Vad ser du mest fram emot på mkmedia?
Träffa och lära känna nya människor, nya vänner och att få lära mig nya saker.

Nu har du varit här i lite mer än en vecka, vad är ditt intryck av mkmedia hittills?
Jag har fått ett trevligt bemötande! Positiva öppna glada människor som har många bollar i luften.

Har du några tips på bra utomhusaktiviteter nu när våren börjar närma sig?
Jag gillar vandring och fiske! Får tyvärr inte så mycket fisk men det är sekundärt!

Till sist vad skulle du välja: Aldrig mer få vistas inomhus eller aldrig mer få vistas utomhus??
Svår fråga! Jag hade nog valt att aldrig mer vara inomhus. Samtidigt som det känns lite kallt eventuellt, så hade jag nog mått bäst av det 🙂

Vi ser fram emot en intressant och lärorik vår tillsammans med David och önskar honom välkommen!

 

Vi på mkmedia söker nu en erfaren digital designer till vårt team i Göteborg!

mkmedia är en kreativ digital reklambyrå med en filosofi som kan sammanfattas med orden strategiskt, kreativt och analyserat. Vi förenar kreativitet med innovativa digitala lösningar som kontinuerligt utvecklas genom analyser och mätningar. Allt för att säkerställa affärsnyttan för våra kunder. Genom proaktivitet, öppenhet, kreativitet och delaktighet får vi ett arbetsklimat där medarbetare trivs och utvecklas. Det ger oss framgångsrika, lojala kunder som blir goda ambassadörer.

Vi söker dig som:

  • Har minst 3 års arbetserfarenhet inom webbdesign/digital design
  • Har passion och kunskap inom formgivning, UX och typografi
  • Har erfarenhet av att samarbeta i team med webbstrateg, projektledare, utvecklare och analytiker
  • Har varit delaktig i att strukturera webbplatser och digitala lösningar; från förstudie /skiss/wireframe, och ha tät dialog med utvecklare inför lansering
  • Är bekväm med att löpande presentera dina designidéer för kund
  • Har stort intresse för användbarhet och har slutanvändaren i fokus
  • Har strategiskt mindset och kan sätta dig in i kundens mål och behov
  • Har god kunskap i designprogram som exempelvis Sketch, Figma eller XD
  • Är obehindrad i svenska och engelska i tal och skrift

Vi gillar detta lite extra:

  • Du har erfarenhet inom digital analys och digital konvertering
  • Du har grundläggande CSS-kunskaper och förståelse av HTML
  • Du har vana att arbeta med CMS som exempelvis WordPress
  • Du har kunskap inom motion graphic och animation

En delaktig, engagerad och demokratisk arbetsplats
Hos mkmedia möter du många olika discipliner och erfarenheter. Vi tror nämligen att det är i skärningspunkten mellan olika expertis och erfarenhet som kreativa lösningar uppstår. Där ett synsätt möter ett annat. Där data och siffror möter färg och form. Där hjärta möter hjärna. I den mixen kan vi ge våra kunder kreativa perspektiv på sin kommunikation, sin marknad och sitt varumärke.

Här kommer du att arbeta i team bestående av webbstrateg, projektledare, utvecklare och analytiker, i både stora och små digitala projekt – allt för spännande kunder i flera olika branscher! Vi har lång erfarenhet av kommunikation i digitala kanaler och arbetar med alltifrån mindre startups till butikskedjor och life science-företag.

Tillsammans är vi starka! På mkmedia lyfter vi varandra och hjälps åt, alltid med kundens bästa för ögonen. Teamets långa erfarenhet och samlade kunskap är grunden för mkmedias framgång – vi jobbar som ett team och ställer upp för varandra när det behövs.

Så hos oss får du växa med spännande uppgifter och kul projekt! Du får också mycket eget ansvar. För precis som att vi tar ansvar dig och din utveckling, tar du som medarbetare ansvar för mkmedias mål och utveckling.

Förutom en skön arbetsplats med många sociala aktiviteter med trevliga kollegor så erbjuder vi bra lön, individuella utbildningar, flexibla arbetstider, ett minimum av övertid, tjänstepension och friskvårdsbidrag.

Nu vill vi växa tillsammans med dig!

Tjänsten är på heltid och tillträdesdatum sker enligt överenskommelse.
Skicka din ansökan till: jobb@mkmedia.se
Bifoga kort CV, personligt brev samt portfolio. Välkommen med din ansökan!

Jul och nyår närmar sig åter igen med stormsteg och året som gått har onekligen varit ett väldigt speciellt år på många sätt. Inte bara på grund av Covid-19, alla inställda aktiviteter, alla digitala möten och saknaden av nära och kära utan även att vi på mkmedia har utökats med fem nya härliga kollegor som stärkt upp oss och vårt tjänsteutbud. 2021 kommer garanterat bli ett spännande år, så håll utkik!

Vi vill passa på att tacka våra kunder, leverantörer och vänner. Och önska en riktig god jul och gott nytt år – så ses vi 2021.

Öppettider under jul
Vi har lägre bemanning under mellandagarna och kontoret är stängt 24 december till 4 januari. Vid webbsupport, maila support@mkmedia.se, så tar vi hand om ditt ärende så snart vi kan vardagar under kontorstid.

En extra god jul

20 december

När kylskåpet gapar tomt, när man måste räkna blöjorna för att de ska räcka. När barnen önskar sig julklappar de aldrig kommer få eller skolkar från friluftsdagen för att de inte har någon vinterjacka. Det är då fattigdomen gör som mest ont.
I stället för att ge julklappar till kunder och leverantörer så skänker vi på mkmedia i år en julgåva till Göteborgs Stadsmission – för att hjälpa till att förändra julen för familjer i fattigdom.

Hej Anna!

17 december

Säg hej till Anna! Vi växer så det knakar och utökar nu vårt team med en projektledare.

Anna är en efterlängtad resurs som kommer att få oss att nå ännu högre höjder. I sitt arbete som projektledare kommer hon att att driva projekten framåt och åt rätt håll, och vara den sammanhållande länken mellan mkmedia-teamet, kund och projekt. Hon kommer ta fram offerter, sätta upp tidsplaner och arbetsflöden och se till att vi alla har en klar och gemensam bild av vad vi ska uppnå i projektet. Samt självklart se till att kunden känner sig trygg och nöjd genom hela processen.

Vi vill gärna presentera henne lite närmare.

Vad är roligast i din roll som projektledare?
Att få möjligheten att jobba med så många olika typer av verksamheter och med många olika människor. Det är spännande att vara med hela vägen i ett projekt och se hur det utvecklas. Sedan är jag lite av en list-nörd och tycker om att grotta ner mig i trello-boards, sitemaps och tidsplaner.

Vad ser du mest fram emot på mkmedia?
Att få lära känna alla nya kollegor och kunder samt få klura på nya kreativa lösningar.

Nu har du varit här i lite mer än två veckor, vad är ditt intryck av mkmedia hittills?
Ett superhärligt team som verkligen vill framåt!

Om du måste välja, Coca cola eller Julmust?
Så här två veckor innan jul, självklart julmust! Resten av året helt klart Coca Cola.

Om Covid-19 skulle helt magiskt försvinna, vad är det första du skulle göra?
Kramas! Oj vad jag saknar det!

Vi hälsar henne varmt välkomna till oss!

 

 

Hej Calle!

02 december

Bild på praktikant Calle

Under vintern & våren gör Calle praktik hos oss som en del i KY-utbildningen Digital Designer på YRGO i Göteborg. Det tycker vi är jättekul och vill gärna presentera honom lite närmare.

Vad är roligast med din utbildning?
Det roligaste är att jag får syssla med nästan alla mina fritidsintressen på en och samma gång. Konst, musik och ljud, foto och video, litteratur och kultur, teknik och mjukvara. Att ha innovativa idéer och att kunna kombinera alltihop i olika sorters dynamik. Jag kan ha intressanta samtal med människor ifrån princip alla sorters branscher och ändå få ut någonting av det när jag kan komma med input från ett Design, marketing och digitalt perspektiv.

Vad ser du mest fram emot på mkmedia?
Att få uppleva mer om hur det är på en etablerad arbetsplats inom den digitala domänen och se hur alla arbetar, olika processer och hur det rent affärsmässiga går till. Lära mig mer om kundmöten, se hur erfarna yrkesutövare arbetar och att få träffa nya människor som tycker om att arbeta med samma sak som jag. Och att utmana mig själv och hur jag kommer att agera i längden.

Nu har du varit här i lite mer än en vecka, vad är ditt intryck av mkmedia hittills?
Väldigt välkomnande. Öppna kort och rak kommunikation, väldigt realistisk och förstående syn av hur det kan vara att komma direkt från skolan. Tryggt och trevligt och jag känner att jag kan vara mig själv.

Om du måste välja, Coca cola eller Julmust?
Julmust helt klart.

Om Covid-19 helt magiskt skulle försvinna, vad är det första du skulle göra?
Jag skulle ha en stor fest, maxa lägenhetens kapacitet!


Vi ser fram emot en inspirerande vår tillsammans med Calle och önskar honom välkommen!

Nu är det klart, Googles nya algoritm lanseras i maj 2021!

Vad innebär det och är ni förberedda?

Google Analytics Core web vitals

Illustration av Google analytics nya algoritm Core web vitals

Som ni säkert redan vet så har Google en massa regler för hur en hemsida skall vara uppbyggd. Om man följer alla dessa regler blir ditt Googlepoäng högt vilket i sin tur betyder en placering högt upp på Googles sök och mindre kostnader för dina Ads. Nu kommer dessa regler att ändras eller snarare kompletteras med en helt ny del som dom kallar för “Core Web Vitals”. Denna tillsammans med dom tidigare reglerna så som mobilanpassning, säkersurf, HTTPS och synlighet bildar Page experience alltså Sidupplevelse.

Så vad innebär Core Web Vitals? Som bilden visar är det uppdelat i tre olika delar; LCP – Largest Contentful Paint, FID – First Input Delay  & CLS – Cumulative Layout Shift. Varje del utgör en stor del i hur upplevelsen blir för användaren.

Jag tänkte gå in mer på djupet av varje del.

LCP – Loading – Largest Contentful Paint

Loading eller dvs laddning får max ta 2,5s att ladda 75% av sidan. Här gäller det att tänka på storlek på bilder, laddning av video, blockelement och bakgrundsbilder. Allt skall ladda snabbt och av god kvalité.

FID – Interactivity – First Input Delay

Interactivity eller Första intrycket. Här mäts tiden fram till att besökaren gör första interaktionen. Alltså är ditt innehåll tydligt, intressant och lätt att förstå? Här gäller det att få besökaren att engagera sig inom 100 millisekunder. Denna del kommer bli mycket intressant att följa.

CLS – Visual Stability – Cumulative Layout Shift

En oväntad förflyttning av sidans innehåll, ja visst är det irriterande! När man skall trycka på ett kryss eller knapp och den flyttar på sig. Detta mäter nu Google och ju fler flyttningar din sida har desto högre poäng, här vill vi inte ha höga poäng utan ligga under 0,1 för att bli godkända.

 

Hur förbereder man sig? Jo man ser till att göra en teknisk analys för att se hur det ser ut för just er hemsida, man åtgärdar de fel och error som påvisas i analysen. Sen ser man till att underhålla sidan kontinuerligt enligt Googles alla regler. Ni kan få rapporter direkt till din mail via Google Search Console. Vi hjälper er gärna.

Och varför gör då Google detta? Enligt dom själva är det för att hjälpa användare att hitta de mest relevanta och kvalitativa webbplatserna på webben. Målet med dessa uppdateringar är att lyfta fram de bästa upplevelserna och se till att användarna kan hitta den information de letar efter. Låter väldigt bra tycker jag.

Vill ni ha hjälp att förbereda er inför denna uppdatering, tveka inte att höra av er.

Vi hjälper er gärna!

Jennie Backlund
Digital Analytiker

Tel 031 780 29 03
jennie.backlund@mkmedia.se

Den 14 oktober 2020 släpptes en helt ny version av Google Analytics, som dom valt att kalla Google Analytics 4.0 (GA4)

Under en längre tid har Google testat att köra sin “App +Webb” betaversion och detta är nu resultatet. Som vanligt är den gratis och när man skapar en ny egendom blir den automatiskt den nya GA4.

Vad händer nu då med alla er som har den gamla versionen? Lugn det är ingen brådska, Google har inte satt något slutdatum för den gamla versionen men det kommer dock inte bli några fler uppdateringar. Ni kommer att kunna använda den precis som vanligt och Google rekommenderar faktiskt att man kör båda under inlärningsfasen.

Jag kommer nu guida er igenom några av de grymma uppdateringarna som jag hittat och då har jag bara börjat skrap lite på ytan.

Översikt i realtid

Hur snygg är inte den nya översikten?!
Bara kartan får mig att vilja fortsätta gräva.

Vyer!

Det finns inga.
Ja du läste rätt, endast en vy per egendom!

Google har tidigare varit väldigt tydliga med att för bästa analys skall det finna tre vyer (Raw, Master och Test) MEN hur gör vi nu med alla inställningar, filter och mål tänker jag.

Jodå det kan man fortsätta att lägga till men på en vy. Ganska skönt för de flesta har inte tre vyer ändå.

Auto-taggning

En stor nyhet är att Google numera kan auto-tagga sånt som man var tvungen att lösa själv i Google Tag Manager. De kallar det Enhanced measurement och när du aktiverar det kan du spåra:

  • Sidvisningar (så klart)
  • Utgående länkar
  • Scroll
  • Sök på egna sajten
  • Videointeraktioner
  • Filnedladdningar

Menyn

Här finns det massor att grotta ner sig i! Strukturen på menyn är mycket renare och lättförståelig. Det som sticker ut är Intäktsgenerering (monetisation) kanske inte så svårt att räkna ut att det handlar om pengar och här lagras datan om e-handel, köp i app eller annonser om man har det.

Nytt är även Lagring (Retention), här finns bara en rapport som Google kallar “Översikt över kundlojalitet. Ja det är precis så, din förmåga att bibehålla användare per nya och återkommande användare, kohorter och livstidsvärde. En mycket viktig insikt, skall bli kul att följa denna del av GA4.

DebugView är också en ny funktion, tidigare har man fått felsöka via realtids rapporten eller andra tredjeparts plugins. Nu finns det inbyggt i verktyget, detta skall bli mycket intressant att testa.

Framtiden

Jag fortsätter att grotta ner mig i detta grymma verktyg och väntar med spänning på utvecklingen av GA4.

Vill ni också veta mer eller få tillgång till GA4?
Hör av er, jag hjälper er gärna!

Jennie Backlund
Digital Analytiker

Tel 031 780 29 03
jennie.backlund@mkmedia.se

Kontakt

Gamla Almedalsvägen 3,
412 63 Göteborg

Epost: info@mkmedia.se
Tel: 031-83 42 40

Copyright © Mkmedia Produktion