Nyheter

Om ni kör förbi oss ute på Gamla Almedalsvägen och ser att jalusierna är nere – frukta ej att vi har klappat igen! Förmodligen är det så att det just då pågår en fotografering i vår fotostudio. Ja, ni läste rätt – mkmedia har numera en studio inhouse.

Det var när vi flyttade från Gårda till Almedal 2015 som vi dammade av lådor med backdrops, stativ, blixtar och softboxar – en gömd skatt från mkmedias forna tid då ett av huvudspåren var filmproduktion. En skatt alldeles för dyrbar för att ligga nerpackad på en vind, när vi dessutom har kompetensen för foto- och filmproduktion här mitt bland oss på mkmedia.

Vi ser ett behov hos våra kunder av att få fram foto- och filmproduktioner utan de (ibland) långa ledtiderna som kan uppstå när en fotograf ska bokas och datum ska passas in. Då vi sköter allt från bildmanus till produktion och distribution blir processen effektiv och relativt kort.

Så numera förvandlas vår entré med jämna mellanrum till en fotostudio då jalusierna dras ner, soffan flyttas bort, backdropen rullas ut och blixtarna tänds. En fotostudio perfekt för porträtt på ditt företags anställda, eller produktfoton för att på bästa sätt framhäva er produkt/tjänst. Även enklare filmproduktion, så som en produkt- eller instruktionsvideo, är något vi gärna tar oss an.

Välkommen in i studion!

 

Hemsidan är färdigprogrammerad, texterna ligger där de ska och det enda som återstår är att komplettera med bilder. Kul enligt vissa, svårt tycker andra.

Bilder kan, om de används på rätt sätt, vara ett effektivt sätt att fånga besökarens uppmärksamhet, framkalla starka känslor och förstärka ditt budskap. I denna tredje del av vår bloggserie om UX kommer vi därför ge handfasta tips som är bra att ha med sig när det är dags att populera hemsidan med just bilder.

Tidigare inlägg i UX-serien
Del 1: Vi har gått från att klicka till att scrolla
Del 2: När besökaren inte scrollar

 

Vad är syftet med bilden?

Ska bilden väcka känslor eller ska den förtydliga något i texten? Hur viktig är bilden i förhållande till texten? Fundera på vilket syfte bilden ska fylla och vilken funktion den ska ha på hemsidan. Då blir det också lättare att välja motiv.

Väcka känslor
Bilder som väcker känslor hos besökaren är ett effektivt sätt att förstärka innehållet på hemsidan och försätta läsaren i önskad sinnesstämning. Bilderna kan både visas i samband med annat innehåll alternativt fungera som en introduktion, där man sätter tonen innan det huvudsakliga budskapet lyfts fram, som därmed förstärks. Tänk dock på att en bild kan väcka olika känslor hos olika besökare. Välj bilder med omsorg.

Förtydliga texten
Behöver texten kompletteras med förklarande bilder? Ibland stämmer det gamla uttrycket – en bild säger mer än tusen ord. Krångla inte till det för besökaren. Om något kan förklaras snabbare med hjälp av en bild, så gör det. Att använda sig av tabeller, diagram, ritningar, flödesschema mm är ett effektivt sätt att förenkla information som annars kan upplevas som komplicerad i löpande text.

 

Egenproducerade bilder eller stock-foton?

Egenproducerade
Att ta egna bilder kan vara både tidskrävande och kostsamt. En fotograf ska anlitas, eventuella medarbetare ska ta sig tiden att posera käckt framför kameran och kontoret behöver rensas på pappershögar och kaffekoppar. Resultatet då? Jo, det är ofta värt både tiden och pengarna.

Stock-bilder
Genuinitet, tydlighet och ärlighet blir viktigare och viktigare på nätet. Vi vill i allt större utsträckning veta vem det är vi exempelvis ska handla av eller tänker anlita. Det skapar både trygghet och mervärde för produkten eller tjänsten. Stock-bilder, alltså bilder som kan köpas av bildbanker, i all ära – men det är svårt att förmedla genuinitet med den typen av bilder, speciellt eftersom risken är stor att just dina bilder används av flera olika företag och i helt andra sammanhang.

 

Olika typer av bilder

Rörliga bilder och gif:ar
Det är sant att ögat dras till saker som rör sig och kanske är det just därför som bildspelet, som vi så ofta ser i webbdesign, blivit så populärt. Det i kombination med att få in mycket information på en så liten yta som möjligt. Dessvärre har det visat sig att de klassiska bildspelen inte är fullt så effektiva som man hoppats på. Risken är stor att besökaren inte hinner läsa budskapet innan det försvinner, blir irriterade och scrollar i stället vidare neråt på sidan. Mer effektivt är istället att använda sig av subtila animationer. Exempel på detta kan vara ikoner som som rör sig eller byter skepnad utan att störa själva läsningen. Animationer kan också användas för att förtydliga grafer, ritningar eller funktioner.

 

Produktbilder

För att kompensera att besökaren inte kan se eller ta på produkten i verkligheten är det viktigt att ge en så tydlig bild och helhetsuppfattning av produkten som möjligt.

Vinklar
Försök att visa flera vinklar av produkten, och glöm inte att visa exempelvis insidan av ett objekt om det är en viktig produktdetalj.

Detaljer
Dekorationer, knappar, material, sömmar mm. Detaljerna är ofta det som gör att en produkt skiljer sig från en annan. Visa gärna produkten med och utan en eventuell förpackning.

Miljö
Förutom att visa produkten mot en neutral bakgrund kan det även vara bra att visa produkten i de miljöer som den kan tänkas användas i. Det kan både fungera som inspiration men även ge besökaren en uppfattning om produktens storlek.

 

Sammanfattning

Det var lite kort om hur man ska tänka när det är dags att populera sin hemsida med bilder. Viktigast av allt – ha bildens syfte klart från början, då blir resten så mycket enklare. Om möjligt – ta egna bilder i stället för att använda stock-bilder. Ska bilderna vara rörliga? Tänk less is more. Och sist men inte minst. Låt dina besökare syna dina produktbilder i sömmarna.

Lycka till!

Yes, vi scrollar vidare inom ämnet scrollning.

I förra inlägget, i vår bloggserie om UX, kunde ni bland annat läsa om uttrycket ”above the fold”, vad det innebär och var uttrycket kommer ifrån. Vi fick även lära oss att vi idag scrollar betydligt mer än tidigare och att man därav inte ska vara rädd för att placera mer information längre ner på sidan, under ”the fold”.

I detta inlägget ska vi i stället fokusera på utebliven scrollning. För den finns. Tyvärr. Med hjälp av olika analyseringsverktyg kan man se att besökaren ibland stannar betydligt högre upp på sidan än vad som är önskvärt. Vi reder ut varför – och såklart, hur man kan lösa det.

Har besökaren tillräcklig med information som det är?

Har besökaren varit inne på din sida tidigare? Kanske har besökaren redan tagit del av den informationen som finns på sajten och är nu redo att konvertera i sidans topp? I så fall, grattis!

Lösning
Alles gut. Ingen lösning behövs här.


Har besökaren hamnat fel?

Din hemsida var helt enkelt inte vad personen i fråga var ute efter. Man kan inte behaga alla.

Lösning
Se över informationen på sidan. Är den relevant för din produkt/tjänst? Besökare är bra, men det ska vara rätt besökare.

Är informationen ”above the fold” tillräckligt intressant?

Har du lyckats väcka ett intresse hos besökaren? Om inte informationen ”above the fold” är tillräckligt intressant, varför skulle då informationen längre ner på sidan vara det? Det är av yttersta vikt att locka besökaren till mer läsning. Det är så besökaren lär sig om just dina produkter eller tjänster för att sedan känna sig tillräckligt trygga med att konvertera.

Lösning

  • Placera din mest övertygande och lockande information ”above the fold”. På så vis kommer du väcka en nyfikenhet om vad som finns att vänta längre ner på sidan.
  • Ge dina besökare en tydlig introduktion om vad sidan handlar om. Självklart kommer de avbryta sin scrollning neråt om de upptäcker att sidan innehåller irrelevant information för just dem.
  • Locka med spännande bilder och grafik. Informativa bilder väcker besökarens uppmärksamhet, samtidigt som de kan lätta upp längre textstycken. Var dock noga med att bilderna är relevanta till innehållet, de ska tillföra information, inte ta uppmärksamheten från texten.

Tror besökaren att de nått botten på sidan?

Detta fenomen kallas för “false bottom” och innebär helt enkelt att besökaren tror att de nått botten på en hemsida utan att de gjort det. Felplacerad grafik, för långa avstånd mellan textstycken mm kan lura besökaren att det inte finns mer information att hämta. Tester har visat att besökare är mer än villiga att scrolla neråt på en sida – så länge de vet att det finns mer information att tillgå.

Lösning
Ge dina besökare en tydlig signal om att det finns mer information längre ner på sidan. Ett tydligt sätt att göra detta är att uppmana besökaren att scrolla neråt genom att placera en neråt-pil precis innan “the fold”. För extra tydlighet kan man även addera en skriftlig uppmaning till om att besökaren ska scrolla neråt.

Analysera din sida – och var ärlig

Scrollar besökarna för lite på din sida? Försök då ta reda på vad det är (eller vad det inte är) som får dem att lämna sidan. Analysera sidan med hjälp av ett analyseringsverktyg samt ovanstående punkter och var kritisk. Är informationen tillräckligt intressant – eller ens relevant? Och är det tydligt för besökaren att det går att scrolla neråt, eller tror de att de nått sidans slut? Var på sidan slutar flest besökare att scrolla? Finns det något mönster

Lycka till!

I onsdags åkte delar av mkmedia upp till Münchenbryggeriet i Stockholm, där gala och prisutdelning för Årets Byrå gick av stapeln. Över 500 deltagare från byråer i hela Sverige var på plats för möjligheten att ro hem det åtråvärda priset som Årets Byrå i sina respektive kategorier.

Efter en nervkittlande nomineringsfilm stod det klart – mkmedia vann!

Vad är då Årets Byrå?
Årets Byrå är den största bransch- och kvalitetsstudien inom kommunikationsområdet där relationen mellan byråer och deras kunder utvärderas. Kort och gott – en mätning av kundnöjdhet! Mkmedia var nominerad och vann kategorin Reklambyråer 7–15 mkr. Detta tack vare att våra största kunder har utvärderat och rankat oss utifrån 15 kriterier, allt från kreativitet och strategisk kompetens till digital förmåga, proaktivitet och engagemang.

Tack!
Vi är oerhört stolta och hedrade över denna utmärkelse, som innebär att vi har Sveriges nöjdaste kunder! Så ett stort tack till alla ni som har ställt upp och varit med i utvärderingen och även en stor eloge till alla fantastiska medarbetare på mkmedia. Det är på grund av er – med er erfarenhet, kreativitet, kompetens och service-känsla – som vi är Årets Reklambyrå!

//Eva Furunger och Helena Bergander
VD och Byråchef på mkmedia

Nomineringsfilm

Bilder från Resumé, fotograf Pax Engström

”Vi vill att mer information ska synas högt upp på hemsidan, utan att man behöver scrolla neråt.”

Känner du igen dig? Kanske är det just du som någon gång förmedlat önskemålet, eller har du som webbdesigner tagit emot det?

Det man vill är alltså att mer information ska synas ”above the fold”, det vill säga på den delen av en hemsida som syns utan att man behöver scrolla neråt. Ett något problematiskt önskemål. Låt oss förklara varför.

Vad är ”above the fold”?
Uttrycket kommer från tidningsvärlden. För papperstidningarna var det viktigt att rubrikerna placerades på den övre halvan av tidningens omslag, det vill säga ovanför ”viket” – eller ”above the fold”. På så vis syntes huvudrubrikerna även i tidningsstället och när tidningen låg vikt på bordet. Bra uttryck – tyckte vi som arbetar med webbdesign – och snodde det rakt av.

Vad bör hamna ”above the fold”?
Det är alltså de viktigaste rubrikerna, eller den viktigaste informationen som ska synas ”above the fold”. Inte all information på sidan. Såvida vi inte vill vrida tillbaka tiden några år då det faktiskt var så hemsidorna såg ut. Då tog sidorna relativt liten plats i webbläsaren och man såg ofta hela hemsidan, oavsett vilken storlek på skärmen man hade.

Idag ser det annorlunda ut
Numera innehåller sidorna generellt sett en större mängd information än tidigare.
Varför?

En viktig anledning är att hemsidor idag ska ge besökarna så mycket information som möjligt för att de ska konvertera. Vi behöver också ha med en hel del information på sidorna för att öka sökbarheten i sökmotorer.

Att trycka in all information på den lilla ytan som syns ”above the fold” är därför svårt. Här gäller det alltså att ha en strategi och prioritera. Besökaren ska inte behöva sålla bland rubriker och knappar. Ge i stället din information den plats i rampljuset som den förtjänar genom att fördela den på olika undersidor på sajten.

Var hittar jag ”the fold”?
På en tidning var det enkelt att se viket. Men var finns viket på laptopen? På den stationära datorn? På mobilen? På surfplattan? Vissa hävdar att begreppet ”above the fold” inom webbdesign är obsolet, just eftersom man hittar den på så olika ställen, beroende på vilken enhet man använder sig av.

Är det fel med scroll?
Den sista och kanske viktigaste anledningen till att inte klämma in så mycket information i toppen av sidan – vi scrollar. Mycket, länge och långt. I och med den ökade användningen av mobiler och surfplattor har vårt beteende på webben förändrats rejält. Vi har gått från att klicka till att scrolla.

Och vi scrollar inte bara på mindre, mobila enheter utan även på laptops och stationära datorer. Så länge vi gör det tydligt för besökarna att de ska scrolla neråt, så kommer de också att göra det. Detta är ett ämne som vi kommer kika mer på i framtiden, så håll utkik på bloggen.

Med detta sagt så håller vi tummarna för att vi i framtiden får se mindre av rubriker och knappar som slåss om den lilla ytan högst upp på hemsidan.  Och mer av väl utvalda budskap som får glänsa i toppen, med målet att locka fler besökare att läsa mer – och scrolla – vidare på sidan.

Inte nog med att julen står runt hörnet med massa roliga överraskningar på lur – idag fick vi på mkmedia ta emot en fantastisk nyhet! Vi är väldigt glada och stolta över att få berätta att mkmedia är nominerad till Årets Byrå 2018.

Vad är då Årets Byrå?
Årets Byrå är den största bransch- och kvalitetsstudien inom kommunikationsområdet där relationen mellan byråer och deras kunder utvärderas. Kort och gott – en mätning av kundnöjdhet! Mkmedia är alltså nominerad i kategorin Reklambyråer 7–15 mkr. Detta tack vare att våra största kunder har utvärderat och rankat oss utifrån 15 kriterier, allt från kreativitet och strategisk kompetens till digital förmåga, proaktivitet och engagemang.

Så ett stort tack till alla ni som har ställt upp och varit med i utvärderingen!

Den 21 februari 2018 koras vinnarna under en gala i Stockholm. Även om vi inte skulle hamna på förstaplats är vi väldigt tacksamma och stolta över detta bevis på så nöjda kunder!

Läs mer om nomineringarna på Resumé

Sista arbetsveckan innan jul och kontoret överöses av choklad och julmusik, granen barrar och snart har ännu ett fantastiskt år passerat. 2017 levererade inte bara roliga projekt utan även nya härliga kontakter och inte mindre än två nyanställningar!

Vi på mkmedia vill tacka för året som har gått och önska alla våra kunder, leverantörer och vänner en riktigt god jul och gått nytt år – så ses vi 2018!

Ny vecka, snart ny månad och se där ja – ett nytt ansikte som skymtar där bakom skärmen!

Här har ni alltså Victor som just har startat sin LIA-period och kommer stanna hos oss i inte mindre än ett halvår. Victor läser webbutveckling på Yrgo och kommer säkerligen att lära oss ett och annat med sina färska kunskaper. När han inte hänger här på kontoret hittar ni honom förmodligen hemma i Mölndal framför en bra serie med en whisky i handen, som den whiskykännare han är.

Välkommen Victor!

 

Våra webbutvecklare har representerat mkmedia på Wordcamp Stockholm 2017 som ägde rum 19 och 20 november. Det var två dagar fyllda av inspirerande föreläsningar, workshops och nätverkande.

Bland föreläsarna fanns branschledande utvecklare och representanter från WordPress-communityn, med ämnen inriktade på säkerhet, effektivitet, prestanda och framtiden inom webbutvekling och WordPress.

Nu är vi mer taggade än någonsin och ser fram emot att bygga ännu snabbare och säkrare hemsidor!

Kontakta oss

031-83 42 40 • info@mkmedia.se • Gamla Almedalsvägen 3, 412 63 Göteborg