Vi har gått från att klicka till att scrolla

26 januari

”Vi vill att mer information ska synas högt upp på hemsidan, utan att man behöver scrolla neråt.”

Känner du igen dig? Kanske är det just du som någon gång förmedlat önskemålet, eller har du som webbdesigner tagit emot det?

Det man vill är alltså att mer information ska synas ”above the fold”, det vill säga på den delen av en hemsida som syns utan att man behöver scrolla neråt. Ett något problematiskt önskemål. Låt oss förklara varför.

Vad är ”above the fold”?
Uttrycket kommer från tidningsvärlden. För papperstidningarna var det viktigt att rubrikerna placerades på den övre halvan av tidningens omslag, det vill säga ovanför ”viket” – eller ”above the fold”. På så vis syntes huvudrubrikerna även i tidningsstället och när tidningen låg vikt på bordet. Bra uttryck – tyckte vi som arbetar med webbdesign – och snodde det rakt av.

Vad bör hamna ”above the fold”?
Det är alltså de viktigaste rubrikerna, eller den viktigaste informationen som ska synas ”above the fold”. Inte all information på sidan. Såvida vi inte vill vrida tillbaka tiden några år då det faktiskt var så hemsidorna såg ut. Då tog sidorna relativt liten plats i webbläsaren och man såg ofta hela hemsidan, oavsett vilken storlek på skärmen man hade.

Idag ser det annorlunda ut
Numera innehåller sidorna generellt sett en större mängd information än tidigare.
Varför?

En viktig anledning är att hemsidor idag ska ge besökarna så mycket information som möjligt för att de ska konvertera. Vi behöver också ha med en hel del information på sidorna för att öka sökbarheten i sökmotorer.

Att trycka in all information på den lilla ytan som syns ”above the fold” är därför svårt. Här gäller det alltså att ha en strategi och prioritera. Besökaren ska inte behöva sålla bland rubriker och knappar. Ge i stället din information den plats i rampljuset som den förtjänar genom att fördela den på olika undersidor på sajten.

Var hittar jag ”the fold”?
På en tidning var det enkelt att se viket. Men var finns viket på laptopen? På den stationära datorn? På mobilen? På surfplattan? Vissa hävdar att begreppet ”above the fold” inom webbdesign är obsolet, just eftersom man hittar den på så olika ställen, beroende på vilken enhet man använder sig av.

Är det fel med scroll?
Den sista och kanske viktigaste anledningen till att inte klämma in så mycket information i toppen av sidan – vi scrollar. Mycket, länge och långt. I och med den ökade användningen av mobiler och surfplattor har vårt beteende på webben förändrats rejält. Vi har gått från att klicka till att scrolla.

Och vi scrollar inte bara på mindre, mobila enheter utan även på laptops och stationära datorer. Så länge vi gör det tydligt för besökarna att de ska scrolla neråt, så kommer de också att göra det. Detta är ett ämne som vi kommer kika mer på i framtiden, så håll utkik på bloggen.

Med detta sagt så håller vi tummarna för att vi i framtiden får se mindre av rubriker och knappar som slåss om den lilla ytan högst upp på hemsidan.  Och mer av väl utvalda budskap som får glänsa i toppen, med målet att locka fler besökare att läsa mer – och scrolla – vidare på sidan.

Bläddra mellan inlägg

Kontakta oss

031-83 42 40 • info@mkmedia.se • Gamla Almedalsvägen 3, 412 63 Göteborg